Mini-warzywa stają się już obecne w ofercie wielu firm handlowych



W ramach II Festiwalu Brokułowego (więcej czyt…) odbyła się debata poświęcona przyszłości uprawie brokuła. Została ona poprzedzona prezentacją Michała Taraskę z firmy Sakata, który poinformował o tym jak rozwija się rynek produkcji i konsumpcji brokułów na świecie.

 

Jak informował M. Taraska, produkcja brokułów od kilku lat cały czas rośnie. Europejskim liderem jeśli chodzi o konsumpcję tego warzywa jest Wielka Brytania, gdzie rocznie w przeliczeniu na jednego mieszkańca spożywa się 5 kg brokułów, następne w kolejności są USA, Kanada – po 3,5 kilograma, Niemcy, Skandynawia oraz Japonia – po 2 kilogramy, Włochy, Portugalia – po 1 kilogramie. Tymczasem w Polsce spożycie brokułów szacowane jest na zaledwie 300 gram, podobnie niskie spożycie jest jeszcze w wielu krajach europejskich. Należy jednak sądzić, że wraz z rosnącą zamożnością społeczeństw w tych krajach i podejmowanymi działaniami promującymi właściwości dietetyczne brokułów ich spożycie będzie rosło. Zauważalną tendencją w krajach rozwiniętych jest przewaga konsumpcji brokułów nad kalafiorami. Takie informacje są dobre dla osób produkujących te warzywa lub zamierzających rozpocząć ich uprawę – mówił M. Taraska.

Michał Taraska z firmy Sakata prezentuje odmianę Naxos F1
Michał Taraska z firmy Sakata prezentuje odmianę Naxos F1

 

Największym producentem brokułów na świecie są USA (około 47 000 ha) i Hiszpania (38-40 000 ha), następne miejsca zajmują Chiny, Meksyk, Japonia i Włochy. W Europie pierwsze miejsce zajmuje oczywiście Hiszpania, drugie Włochy (10-12 000), trzecie Wielka Brytania (8-10 000 ha), Polska z produkcja 6500-7000 ha zajmuje czwarte miejsce. Równocześnie zauważa się, że Polsce produkcja brokułów w ostatnich latach dynamicznie się rozwija, w porównaniu do Niemiec, gdzie areał tej uprawy to zaledwie około 2000 ha, przy znacznie wyższej konsumpcji.

Jak informował M. Taraska, Hiszpania, która jest największym producentem brokułów w Europie, kierująca to warzywo w większości na świeży rynek, nie będzie konkurencją dla Polski, gdyż oferuje je w okresie zimowym. Kraj ten jest doskonałym przykładem, gdzie wzrost powierzchni uprawy, połączony z działaniami promującymi spożywanie tego warzywa pozwolił zwiększyć konsumpcję brokułów w Hiszpanii w ciągu minionych 5 lat z 200 g/osobę/rok na prawie 900 g/osobę/rok. Według M. Taraska, podobnie może być w Polsce, w czym chętnie pomoże jego firma, która ma już spore doświadczenia w promocji brokułów m.in. w Hiszpanii, gdzie działania takie łączyła z największymi tamtejszymi producentami brokułów.

W przypadku brokułów oferowanych na świeży rynek ważna jest nie tylko odmiana, czy technologia uprawy na polu, ale również szybkie schłodzenie tego warzywa po zbiorze. Jako przykład podał tutaj Hiszpanię czy USA, gdzie brokuły są schładzane często już na polu w chłodzonych kontenerach. Warto wiedzieć, że do schładzania w obiektach logistycznych często wykorzystuje się zimą wodę lub lód.

Firma Sakata, którą reprezentuje M. Taraska, to obecnie trzeci lub czwarta pod względem wielkości firma nasienna na świecie, dla której jednym z ważniejszych produkowanych gatunków są brokuły. Firma ta może poszczycić się wieloma interesującymi odmianami tego warzywa jak np. Naxos F1, który jest obecnie uznawany za jedną z najbardziej niezawodnych odmian brokuła rekomendowanego do uprawy w Polsce. Firma Sakata prowadzi także liczne programy hodowlane mające na celu uzyskanie odmian przystosowanych do uprawy w trudnych warunkach klimatycznych, ale przy tym bardzo plennych z wysokiej jakości różą, spełniającą wymagania rynku świeżego jak i zakładów przetwórczych.