Cebula cukrowa jest cały czas produktem niszowym choć niewątpliwie cieszy cię coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Odmiany te różni smak od znanych u nas i powszechnie uprawianych cebul żółtych. W opinii Joosta de Jong, kupca w firmie Gourmet z Holandii, w jego ocenie kto raz spróbował słodkiej cebuli, będzie do niej wracał. Ta holenderska firma specjalizuje się w uprawie i całorocznej sprzedaży szalotki, cebuli i czosnku.

Odmiany cebuli cukrowej

Cebula cukrowa to głównie cebula krótkiego dnia, dlatego nie jest uprawiana w Holandii. Z powodzeniem rośnie natomiast np. w Hiszpanii. Przykładowo odmiany takie jak Caramelo i NUN 1006 firmy BASF rosną na andaluzyjskich polach w południowej Hiszpanii. Są one tam dostępne od końca kwietnia. Niedawno wprowadzono również odmianę Sunions – cebulę, która od kilku lat dobrze radzi sobie w USA. Smak innych odmian cebul do przechowywania bywa nieraz bardziej ostry i wyrazisty, a Sunions są słodsze. By utrzymać swój smak są przechowywane przez jakiś czas, przed wprowadzeniem na rynek – twierdzi przedstawiciel firmy BASF Hiszpania. To pierwsza cebula, która nie wywołuje łez podczas jej obróbki. Ta ulepszona zdolność do przechowywania jest bez wątpienia spowodowana długim okresem zbiorów, ponieważ zaczynają się one w lipcu i trwają aż do września.

W pobliżu Saragossy – nadal w Hiszpanii, można znaleźć cebulę, która występuje pod chronioną nazwą pochodzenia Fuente de Ebro. Według konsumentów z Jumosol, hiszpańskiej firmy, która sprzedaje tę cebulę od lipca do grudnia – Cebula ta ma tak wysoką zawartość wody, że karmelizuje się natychmiast po usmażeniu.

Pola uprawne cebuli cukrowej

Jak informuje Joost, reprezentowana przez niego firma oferowane warzyw sprowadza z Hiszpanii, Peru i Meksyku zapewniając ich całoroczne dostawy do odbiorców.

Peru jest bez wątpienia głównym producentem cebuli cukrowej. Rocznie eksportuje ponad 150 000 ton tego warzywa, w 90% do Stanów Zjednoczonych. Resztę kupują kraje sąsiednie i rynek europejski. Cebula cukrowa jest bardziej popularna w Stanach Zjednoczonych niż w Europie. Po sezonie w Peru Ameryka przestawia się na cebulę meksykańską, a następnie na krajową oraz importowaną.

Ograniczony okres przydatności

Ze względu na ograniczony okres przydatności do spożycia – ze skórką cienką jak bibuła, wysoką zawartością wilgoci oraz brakiem wykonywanych zabiegów pozbiorczych, cebula cukrowa pozostaje produktem o niewielkim znaczeniu przemysłowych. Również niektóre supermarkety nie sprzedają tego typu cebuli, gdyż mają one tylko trzytygodniowy okresie przydatności do obrotu towarowego. Natomiast, te sklepy, które mają pewność sprzedania cebuli cukrowej mają ją w swojej ofercie, ale schemat sprzedaży tego warzywa musi być dobrze ustalony.

W opinii De Jonga – sprzedaż jak też konsumpcja cebuli cukrowej od lat utrzymuje się na stałym poziomie. Popyt jeszcze nie wzrasta. Pandemia wstrząsnęła wzorcami konsumpcji. Jednak kupujący powoli wracają do czasu  sprzed fali koronawirusa. Firma Gourmet preferuje pozyskiwanie produktów z europejskich gospodarstw. Może to być szczególnie ważne w przypadku cebuli cukrowej, ponieważ z punktu widzenia tranzytu, zaopatrywanie się w Hiszpanii i Peru stanowi sporą różnicę. Jak twierdzi Joost de Jong – wolę produkty z Europy, jednak jest to niemożliwe do zrealizowania. Brak pracowników to kolejne wyzwanie w produkcji cebuli cukrowej jak również w przypadku innych produktów. Co gorsza, cebulę tą trzeba zbierać ręcznie. Ogrodnictwo w Hiszpanii ma problem ze znalezieniem pracowników, tak samo jak Holandia.

Joost wspomina – W ubiegłym roku nagle okazało się, że trzeba zebrać zarówno cebulę cukrową jak i czosnek, dlatego wszyscy poszli po czosnek. W Afryce siła robocza jest tańsza, więc Maroko nieuchronnie wchodzi w grę. W Maroku uprawia się już cebulę cukrową, a w Senegalu realizowane są projekty z myślą o uprawie jej w przyszłości. Jednak produkty te muszą spełniać wymogi europejskich supermarketów i posiadać odpowiednie certyfikaty eksportowe – podsumowuje właściciel. Firma Gourmet sprzedaje cebulę cukrową w 5-kilogramowych opakowaniach dla branży hotelarskiej oraz w różnych małych opakowaniach dla detalistów.

Źródło: Freshplaza