Brokuły pojawiły się w polskiej diecie stosunkowo niedawno, jednak pod względem wskaźników spożycia przegoniły kalafiora. Ich konsumpcja z roku na rok rośnie, co świadczy o tym, że Polacy cenią to warzywo ze względu na jego smak i walory odżywcze. W bieżącym roku ruszyła nowa kampania promocyjna współfinansowana przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw – „Z reguły stawiam na brokuły”.

Działania Stowarzyszenia Promocji Brokuła będą oparte na informowaniu społeczeństwa o bogatych walorach odżywczych tego warzywa oraz jego szerokim zastosowaniu w polskiej kuchni. Duży nacisk w kampanii stowarzyszenie będzie stawiać na jakość brokułów produkowanych w Polsce. Pod hasłem „Z reguły stawiam na brokuły” kampania ma edukować poszczególne grupy wiekowe konsumentów, informować o zaletach regularnej konsumpcji tego warzywa przez najmłodszych, sportowców, osoby cierpiące na różne schorzenia czy dbające o linię. W promocję włączeni będą dietetycy, liderzy opinii, kucharze. W ramach działań przewidziano spotkania bezpośrednie z konsumentami, działania za pośrednictwem Internetu i mediów społecznościowych. Europejskim liderem pod względem spożycia brokułów jest Wielka Brytania, której mieszkaniec zjada w ciągu roku około 5 kg tego warzywa. W Polsce szacowane spożycie wynosi niespełna 300 g/osobę. Największym producentem brokułów na świecie są Stany Zjednoczone (około 47 000 ha) i Hiszpania (38-40 000 ha), następne miejsca zajmują Chiny, Meksyk, Japonia i Włochy. Polska produkcja na poziomie 6500-7000 ha zajmuje czwarte miejsce wśród europejskich producentów brokułów (po Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii). Zauważalny jest dynamiczny wzrost areału upraw w ostatnich latach.

Źródło: FAMMU/FAPA na podstawie: inf. prasowe