Nie tylko w Polsce w tym sezonie występują trudności na rynku ziemniaków. Większa produkcja doprowadziła do spadków cen m.in. w Hiszpanii, o czym informuje portal EastFruit. Jednocześnie widać trend wzrostowy w konsumpcji ziemniaków przetworzonych – w przeciwieństwie do segmentu świeżych bulw.
W Hiszpanii zbiory w regionie Kastylia i León kończą się. Powierzchnia upraw wzrosła tam do 20 tys. ha i pomimo trudnego sezonu widać dzięki temu wzrost produkcji. Juan Manuel Coello, dyrektor sprzedaży w Patatas Meléndez przekazał, że obecnie zbiory trwają jeszcze głównie w prowincjach Valladolid, Segovia i Burgos. W tym roku zakończą się jednak około 15 dni później ze względu na opóźniony początek sezonu.
Chociaż plony były niskie z powodu obfitych opadów deszczu, wzrost powierzchni upraw o 12% w tym roku przełożył się na wyższą produkcję. W kontekście globalnym, wraz ze wzrostem produkcji w całej Europie, doprowadziło to do niższych cen w porównaniu z poprzednimi latami i spadku eksportu. To odbiło się przede wszystkim na tych producentach, którzy sadzili ziemniaki bez wcześniejszego planowania i zawarcia stosownych umów na odbiór plonów.
Według Coelho otrzymują oni najniższe ceny i napotykają największe trudności ze sprzedażą swoich plonów. „Producenci, którzy sadzili ziemniaki z zamiarem sprzedaży na wysoce spekulacyjnym rynku otwartym, spotkali się w tym roku z bardzo niskim popytem i cenami. Co więcej, niektóre z posadzonych odmian nie cieszą się w ogóle popytem, ani na rynku produktów świeżych, ani na rynku przemysłowym” – wyjaśniał specjalista.
Dodał, że ziemniaki produkowane przez jego firmę są sprzedawane w ramach programów z dużymi sieciami handlowymi, dzięki czemu plantatorzy współpracujący z Patatas Meléndez mają zagwarantowany zysk. Jego zdaniem sprzedaż poza kontraktami może być opłacalna tylko w latach wysokich cen ziemniaków, a w takim sezonie jak obecny, może doprowadzić do ruiny.
Rośnie spożycie przetworzonych ziemniaków
Według Juana Manuela Coelho spożycie świeżych ziemniaków wydaje się stabilizować, choć w ostatnich latach ma cały czas tendencję spadkową. Konsumpcja przetworzonych ziemniaków nadal zyskuje na popularności w porównaniu ze świeżymi. „Myślę, że obecnie trudno będzie zwiększyć konsumpcję, ale jesteśmy przekonani, że będzie ona nadal rosła wraz z pojawieniem się produktów dostosowanych do współczesnych nawyków konsumenckich, takich jak specjalnie przygotowane dania, dania do mikrofalówki i ogólnie wygodniejsze opcje” – powiedział.
Coelho uważa, że konsumenci potrzebują więcej informacji na temat wartości odżywczych ziemniaków. Jednocześnie należy walczyć z fałszywymi mitami, takimi jak te, że ziemniaki powodują otyłość. To jego zdaniem zadanie dla całej branży ziemniaczanej, która powinna inwestować w komunikację i marketing.
Na podstawie: EastFruit








