W dniach 24-26 września można było odwiedzić stację nasiennej firmy Hazera w Warmenhuizen w Holandii. Spotkania w ramach Hazera Experience Days miały jednak nieco inny charakter niż w pozostałych firmach, które w trzeciej dekadzie września postanowiły zorganizować wydarzenia integrujące ich zespoły z plantatorami z Europy i świata. Celem nadrzędnym jaki postawili sobie organizatorzy było tworzenie dogodnej platformy biznesowej dla przedstawicieli wszystkich ogniw łańcucha dostaw warzyw i żywności. Mówiono oczywiście o specyfice odmian i agrotechnice, ale w głównej mierze dyskusje były sfokusowane wokół handlu i sprzedaży warzyw.

Produkt, który znajdzie masowego odbiorcę w zmieniających się czasach

Hazera wspiera plantatorów warzyw nie tylko poprzez dostarczanie im nasion ale także w formie wyszukiwania najlepszych metod na sprzedawanie produktu. Sporej dawki informacji o zaangażowaniu przedsiębiorstwa w takie właśnie działania udzielał odwiedzającym Hazerę Arjan van Steekelenburg. Oferujemy nasiona, z których wyrastają dorodne warzywa. Te następnie trafiają do sklepów, gdzie są kupowane przez finalnych konsumentów. Mam jednak wrażenie że coraz więcej osób czyniąc zakupy spożywcze kieruje się wygodą, tym w jaki sposób produkt jest wstępnie przetworzony i przygotowany do dalszej, jak najkrótszej i najmniej wymagającej czasowo obróbki. Prezentujemy więc nie tylko warzywa, na przykład kapustne, ale także sposoby ich pakowania w formie już poszatkowanej kapusty, czy w ogóle przygotowanej kapusty od razu w zestawie z porcją ziemniaków i wołowego gulaszu – informował reprezentant Hazery. Koncern współpracuje z jednym ze sklepów warzywno-owocowych, gdzie ustalany jest potencjał sprzedażowy takich produktów. Propozycje produktowe są więc wstępnie testowane zanim otrzymają rekomendację  do sprzedaży na większą skalę.

Arjan von Steekelenburg wyszukuje możliwości współpracy pomiędzy partnerami w całym łańcuchu dostaw warzyw

Produkty do gotowania w domu i gotowe do spożycia

Z mojej praktyki wynika, że zarówno przetwórcy jak i sklepy detaliczne częstokroć zaopatrują się w warzywa bez głębszej refleksji, przeważnie kierując się kryterium ceny. Tegoroczna formuła Hazera Experience Days ma to odmienić. Zależy nam by pokazać zarówno przedstawicielom sklepów jak i plantatorom co można zrobić, by zwiększyć sprzedaż warzyw i uczynić ją bardziej dochodową. Sałatka z kapusty i rodzynek to produkt gotowy do zjedzenia, zdrowa przekąska, którą można zabrać ze sobą do pracy czy na wyjazd. Zestaw warzyw lub paczka świeżo zszatkowanej kapusty to z kolei oferta dla kogoś, kto chce ugotować posiłek w domu, ale jest ograniczony czasowo. Tak przygotowane produkty są oczywiście droższe, ale lepiej dostosowane do oczekiwań dzisiejszego konsumenta i w ten sposób pozwalają na wygenerowanie lepszego zysku i intratniejszej dystrybucji marży w łańcuchu dostaw – mówił ekspert z firmy Hazera. Podkreśla, że do dopracowania są jeszcze kwestie dostosowania konkretnych rozwiązań do poszczególnych rynków. Nieco inne są zachowania konsumenckie w Niemczech niż w Holandii, a pewnie jeszcze czego innego oczekiwać będą klienci sklepów w Polsce. To jednak szczegóły, gdyż globalny trend jest taki, by sięgać po żywność zdrową, dobrej jakości i w formie która umożliwia zaoszczędzenie czasu na przygotowywaniu posiłków. Dobrym przykładem może być brokuł. Spożycie tego gatunku rośnie w wielu krajach Europy. Z tego względu Hazera proponuje konfekcjonowanie porcji różyczek w opakowaniach o różnych pojemnościach  oraz kompozycjach z innymi warzywami. Ciekawostką jest także ryż brokułowy. To bardzo drobno pocięte różyczki. Taki produkt rozwiązuje kilka kwestii – pozwala na zagospodarowanie różyczek o dłuższych łodygach. To pozwala na wygospodarowanie większego plonu z tej samej powierzchni uprawy. Konsumentowi zaś pozwala na przygotowanie porcji precyzyjnie dostosowanej wielkościowo do jego potrzeb.

Przykłady wykorzystania warzyw do sporządzania gotowych produktów

Cebule i marchew – odmiany o których nie można nie wspomnieć

Ważnym kierunkiem hodowlanym w filmie Hazera jest cebula. Andre Boot z firmy Hazera, który specjalizuje się w zagadnieniach związanych z hodowlą odmian i uprawą cebuli i marchwi podkreśla, że do zaoferowania produktów demonstrowanych podczas Hazera Experience Days potrzebne są warzywa o bardzo wysokiej jakości. Adam Prabucki zdecydował się przybliżyć specyfikę kilku odmian cebuli, które spełniają takie kryterium. Odmiana Centro F1 to kombinacja wczesności, wysokiego plonu i możliwości długiego przechowywania, aż do maja-czerwca. Mamy też nowość, która obecnie wciąż jeszcze oznaczona jest numerem 37-117 F1. To odmiana mieszańcowa, która powinna bardzo dobrze sprawdzić się w Polsce – mówił polski przedstawiciel firmy Hazera. Marion Vissers zaprezentowała z kolei godne uwagi odmiany marchwi. Polydor F1 wywodząca się z hodowli HM Clause to odmiana dająca nieco mniejsze korzenie o bardzo dobrym wyrównaniu i wysokim plonie polowym. Patzi F1 to także bardzo wyrównana odmiana, ma korzenie bardzo gładkie, dobrze sprzedające się. Z kolei Tribord F1 to odmiana, którą w Holandii sprzedaje się w pęczkach z nacią. – mówiła eksperta w Warmenhuizen.

Fotogaleria odmian warzyw z firmy Hazera

Poniżej można zapoznać się z tym jak warzywa odmian z portfolio firmy Hazera prezentują się w warunkach zbliżonych do sklepowych: