to hasła przewodnie konferencji zorganizowanej przez firmę Arysta LifeScience 5 listopada w Warszawie. W trakcie tego wydarzenia poinformowano o zmianach i planach rozwoju firmy wynikającego z połączenia pod jednym szyldem koncernów Agripharm, Chemptura AgroSolutions i Arysta LifeScience. Stało się to możliwe po zakupie tych trzech firm przez notowany na amerykańskiego giełdzie fundusz inwestycyjny o nazwie Platform Speciality Products (PAH).

 

 

 

Globalnie

Hildo Brilleman – Członek Zarządu, szef regionu Europa Środkowa i Wschodnia w firmie Arysta
Hildo Brilleman – Członek Zarządu, szef regionu Europa Środkowa i Wschodnia w firmie Arysta

Jak informował Hildo Brilleman – Członek Zarządu, szef regionu Europa Środkowa i Wschodnia w firmie Arysta, Platform Speciality Products specjalizuje się w pozyskiwaniu i łączeniu bardzo specjalistycznych firm, a ważnym obszarem działań jest dla niego m.in. rynek agro. Decydując się na połączenie trzech firm i powołaniu jednego koncernu o nazwie Arysta, bardzo ważne było to, że są to firmy, które w niewielkim stopniu ze sobą konkurują, a poprzez ich połączenie planuje się wykorzystać efekt synergii, umacniając pozycję oferowanych przez nie rozwiazań na międzynarodowym rynku środków ochrony roślin czy biostymulatorów. Arysta ma z jednej strony umacniać swoją pozycję na międzynarodowym rynku jak i dbać o bliski kontakt z producentami i dystrybutorami.

Jak informował H. Brilleman, światowy rynek środków ochrony roślin szacuje się na około 60 mld USD, a nowa Arysta zajmuje w nim obecnie 10 miejsce ze sprzedażą na poziomie 2,3 mld USD. Za jeden z bardziej perspektywicznych rynków dla nowo utworzonego koncernu uważa się właśnie Polskę, gdzie wartość rynku środków ochrony roślin w ciągu ostatnich lat rosła o prawie 8% rocznie.

Jako Arysta mamy obecnie bardzo zrównoważone portfolio produktów. Dzięki temu, że współpracujemy z wieloma producentami nowych substancji aktywnych np. z Japonii, a tam w ostatnich latach znajdowano ich najwięcej, możemy być pewnie tego, że oferowane przez nas nowe rozwiązania pozwolą tworzyć innowacyjne produkty. Wszystko to pozwoli nam oferować optymalne rozwiązania jakich oczekują rolnicy. Dzięki połączeniu będziemy mogli również optymalizować koszty produkcji, przy równoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu oferowanych produktów i usług – mówił H. Brilleman.

Obecnie Arysta po połączeniu trzech firm, ma około 3% udział w rynku europejskim. Według H. Brillemana, dzięki temu połączeniu firma będzie mogła jeszcze aktywniej walczyć o swoją pozycję rynkową. Duże nadzieje wiązaną są w tym przypadku z umacnianiem swojej obecności w krajach Europy Środkowo-Wschodniej z Polską na czele, gdzie generowany jest bardzo duży obrót jeśli chodzi o kraje europejskie. Skupiamy się na rynkach o wysokim stopniu rozwoju oferując nie tylko środki ochrony roślin, ale również cały szereg rozwiązań biostymulujących. Nasza oferta to nie tylko produkty dla rolnictwa, ale również dla sektora ogrodniczego, który odgrywa dla nas bardzo ważną rolę – informował H. Brilleman. Według prelegent, Arysta po połączeniu trzech firm będzie mogła w przypadku wielu gatunków jak np. jabłoń czy rzepak oferować kompletne programy ochrony w połączeniu z biostymulacją.

Reasumując, może powiedzieć, że Arysta po przejęciu przez PAH, który przywiązuje dużą uwagę do rolnictwa, będzie umacniać swoją pozycję i oferować coraz lepsze i ciekawsze rozwiązania. Celem integracji jest rozwój i umacnianie pozycji na rynku z zachowaniem tego co było najlepsze w tych trzech firmach. Będziemy wykorzystywać synergię i działać tak, aby osiągać coraz ważniejszą pozycję rynkową – mówił H. Brilleman.

Strategiczne cele na najbliższe 5 lat

Dr Jerzy Pątek, prezes Arysta Polska
Dr Jerzy Pątek, prezes Arysta Polska

Jak informował dr Jerzy Pątek, prezes Arysta Polska, nowa Arysta powstała z połączenia trzech firm tworząc nowy organizm i nową jakość. Nowa firma to nowe otwarcie i nowe perspektywy. W ciągu najbliższych kilku lat firma planuje przekroczyć 200 000 mln zł (netto) obrotów, co powinno dać jej piątą pozycję na rynku środków agrochemicznych w Polsce. Firma w najbliższych 5 latach planuje wprowadzić około 25 nowych produktów na krajowy rynek. Dystrybutorzy będą mieli uproszczony model współpracy z jedną firmą, co pozwoli przygotować dla nich optymalną ofertę handlową. Firma w swoim portfolio ma obecnie blisko 80 produktów w 9 kategoriach, będąc jedynym na rynku dostawcą tak szerokiej gamy produktowej, wśród której są: herbicydy (9 produktów ), fungicydy (19), insektycydy (7), akarycydy (4), biostymulatory (10), innowacyjne nawozy (4), zaprawy nasienne (5), regulatory wzrostu (7), adiuwanty (5) oraz nową grupą produktów biobójczych (5).

Do tego wszystkiego potrzebna jest kompleksowa obsługa klienta: jeden magazyn, jeden system fakturowania, ujednolicony będzie system bonusowania, a także rozbudowany zostanie zespół obsługi klienta – informował dr J. Pątek. W firmie wydzielono 5 regionów sprzedaży, zatrudniono 21 przedstawicieli handlowych i 5 osób odpowiedzialnych za marketing operacyjny, który jest niezbędne aby wspierać sprzedaż produktów oferowanych na rynku.

Arysta LifeScience Polska to 43 osoby, w tym 21-osobowy zespół przedstawicieli handlowych, pracujących w 5 regionach sprzedaży
Arysta LifeScience Polska to 43 osoby, w tym 21-osobowy zespół przedstawicieli handlowych, pracujących w 5 regionach sprzedaży

Jak informował dr J. Pątek, Arysta Polska będzie odpowiedzialna również za sprzedaż w Krajach Bałtyckich, co ma pozwolić w najbliższych 5 latach zarejestrować na tamtejszym rynku 15 nowych produktów. Nowe kierunki rozwoju to m.in. skupienie się nowych technologiach pozwalających wprowadzić np. fungicydy oparte na 3 substancjach aktywnych, co ma zwiększyć skuteczność wykonywanych zabiegów w wielu uprawach.

Dr Adam Słowiński z firmy Arysta
Dr Adam Słowiński z firmy Arysta

Jak informował dr Adam Słowiński z firmy Arysta, pierwszym takim trzyskładnikowym produktem będzie fungicyd, który firma w przyszłym roku planuje wprowadzić do sprzedaży w Rosji. Cały czas będzie rozwijana technologia skutecznej ochrony bez obawy o pozostałości w owocach czy warzywach. Farmer Benefit to z kolei hasło w ramach którego Arysta będzie rozwijać segment biostymulatorów z udowodnionymi korzyściami stosowania dla rolnika. W najbliższych latach firma będzie realizować ponad 30 projektów badawczo rozwojowych, a także szeroko zakrojone działania promocyjne.