Papryka. Jak dobrze przygotować się do nowego sezonu?

Jeden sezon się kończy, a już kolejny zaczyna. Producenci papryki z regionu Mazowsza dopiero co zakończyli produkcję w sezonie 2023, a już trzeba myśleć o kolejnym. Okazją do podsumowania tego co już było było szkolenie jakie 16 listopada w Klwowie zorganizowała firma Hazera Poland, wraz partnerami: ADOB, Grupa Producentów Rozsad KRASOŃ oraz Biobest.

Odmiany papryki na sezon 2024

Janusz Gajzler omawiając odmiany papryki zachęcał do uprawy nowej odmiany Muretta F1, która bardzo dobrze wypadła w tym sezonie w wielu gospodarstwach gdzie była testowana. To typowy, czterokomorowy blok w kolorze czerwonym. Wigor roślin jest nieco silniejszy w porównaniu do standardu jakim jest odmian Muriel F1.  

Janusz Gajzler scharakteryzował odmiany papryki z portfolio firmy Hazera

Muriel F1 i Chouca F1 to dobrze znane i powszechnie uprawiane odmiany przez plantatorów papryki. Burgund F1 jest odmianą o silnym wzroście, dlatego w przypadku jej uprawy należy zachować mniejszą obsadę – 2,8 rośliny/m2. Burgund oferuje owoce najwyższej jakości – grubościenny blok o równej ściance. Burgund to odmiana późniejsza z bardzo dobrym wigorem. To też wpływa na to, że owoce mają dużo przestrzeni do wzrostu, nie klinują się i są wyrównane i kształtne. W zakresie papryk które wybarwiają się na kolor żółty warto z kolei zainteresować się odmianami Mofeo F1 i Sollie F1.

Trudności sezonu 2023

Tegoroczny sezon okazała się dość trudny dla producentów papryki, zwłaszcza tych którzy zdecydowali się na wczesne terminy sadzenia. Przedłużający się okres chłodów miał wpływ na zbyt wczesne zawiązywanie owoców i tym samym słabe rozbudowanie roślin oraz wyrastanie pierwszych owoców, które były zdeformowane. Dużym problemem okazały się również wciornastki. Porażają one owoce już na etapie kwitnienia. Uwidacznia się to na rosnących jeszcze zielonych owocach w postaci ordzawień jak też deformacji owoców. Przy dużej presji wciornastków przenikały one również do wnętrza owoców gdzie tworzyły liczne kolonie.

Gotowa rozsada a może pikówka?

Aleksandra Wronka reprezentująca Grupę Producentów Rozsad Krasoń, przedstawiła możliwości produkcyjne tego przedsiębiorstwa. Realizuje ono produkcję rozsad na łącznej powierzchni 28 ha (z czego 19 ha to nowoczesne szklarnie). Roczna produkcja zamyka się wynikiem 13 mln rozsad warzyw szklarniowych i 421 mln rozsad warzyw gruntowych. Jest ona przeznaczona na zaopatrzenie polskich ale tez w coraz większej mierze zagranicznych ogrodników. Całą rozsada jest dostarczana własnym transportem. W odniesieniu do papryki w 2023 roku firma wyprodukowała 18 mln szt. rozsady. Bardzo dynamicznie zwiększa się zapotrzebowanie na sałaty, które również stały się popularne wśród producentów papryki (jako przedplony). Papryka  oferowana jest jako 4-tygodniowa siewka w tacach 285 szt. lub 6 tygodniowa rozsada w tacach 150 szt. Takie rośliny produkowane są przez 6 tygodni. Większość siewek dostarczana jest do producentów już w marcu, a gotowa rozsada w kwietniu oraz maju.

Aleksandra Wronka przybliżyła ofertę Grupy Producentów Rozsad KRASOŃ na nowy sezon 2024

Karolina Lik i Bohdan Farafanov z firmy Biobest podsumowali efekty ochrony biologicznej, która z powodzeniem jest już wdrażana w uprawach papryki. Z kolei Włodzimierz Prus z firmy ADOB przybliżył kwestie dotyczące optymalnego nawożenia papryki. O tym przeczytacie w kolejnej odsłonie tego paprykowego spotkania, już wkrótce ….