Promocja brokułów wspólnym celem (Cz. 1)

Przedstawiciele hiszpańskiego stowarzyszenia +Brocoli


W dniu 4 października w miejscowości Kowal odbyło się spotkanie warzywnicze, którego głównym organizatorem było polskie Stowarzyszenie Promocji Brokuła. Uczestniczyli w nim także przedstawiciele Grupy Mularski i GPR Krasoń, Agros, Vegro, PrimaVega i CK Frost, firmy nasiennej Sakata i innych jeszcze podmiotów. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal warzywapolowe.pl. Obecna była liczna grupa delegatów z Hiszpanii – przedstawicieli Stowarzyszenia Promocji Brokułów +Brocoli. Nadrzędnym celem wydarzenia była promocja brokułów – warzywa o wielu ważnych, prozdrowotnych właściwościach.

Dlaczego promocja brokułów jest ważna i potrzebna?

Michał Groblewski otwiera spotkanie

Spotkanie otworzył Michał Groblewski, prezes Vegro oraz Stowarzyszenia Promocji Brokuła. Powstało ono w 2015 roku i od listopada tego roku oficjalnie działa na terenie naszego kraju. Organizacja liczy 16 członków, z czego 12 stanowią firmy. Średnie spożycie brokułów w Polsce wynosiło jeszcze niedawno 0,2 kg/os. Obecnie wynosi ono 0,5-0,7 kg/os. Porównując ten wynik z krajami Europy Zachodniej widać jednak jak wiele jest jeszcze do zrobienia. W UK konsumpcja na osobę wynosi 5-7 kg. W USA spożycie wynosi 3,5 kg. W Zachodniej Europie jest to 1,5 kg/os. – wyjaśniał potrzebę powołania organizacji jej prezes, Michał Groblewski. Polska jest znaczącym eksporterem brokułów. Głownie chodzi tu o mrożonki. Celem spotkania była promocja spożycia brokułów w celu uruchomienia potencjału polskiego rynku i dodatkowych możliwości eksportu. Jak podkreślił Michał Groblewski, producenci polscy i hiszpańscy nie przeszkadzają sobie, gdyż zaopatrują rynek w innych okresach czasu – hiszpański brokuł obecny jest w Europie do maja, polski od początku czerwca. Istnieje więc płaszczyzna do realizacji wspólnych interesów. Wyraził też nadzieję, że gdy w Hiszpanii panują wysokie temperatury, to być może polski brokuł mógłby zająć w lecie ważne miejsce na tym dużym, chłonnym iberyjskim rynku. Liczy jednak na współpracę z holenderskimi kolegami na płaszczyźnie wymiany doświadczeń w zakresie promocji spożycia tego smacznego i zdrowego warzywa.

To ważne w obliczu niesprzyjających warunków panujących w otoczeniu międzynarodowym. Z jednej strony wciąż silnie odczuwalne jest rosyjskie embargo, a z drugiej zaś silna jest konkurencja ze strony brokułów holenderskich, oferowanych często w cenach poniżej kosztów produkcji w Polsce – mówił na polsko-hiszpańskim spotkaniu Michał Groblewski.

Jakie działania podejmie Stowarzyszenie w Polsce?

Klaudia Horlop z firmy Sakata

O już podjętych działaniach i planach na przyszłość mówiła Klaudia Horlop z firmy Sakata. Organizacja skupia przedstawicieli producentów nasion, rozsady brokułów, plantatorów i hurtowników, także eksporterów. Cele na 2017 to wykreowanie strategii marketingowej, której celem byłaby efektywna promocja brokułów w Polsce oraz promocja zdrowego trybu życia.  Aby je zrealizować, istotne jest  edukowanie społeczeństwa w zakresie wytworzenia właściwych nawyków żywieniowych. W pierwszej kolejności organizacja skupiać będzie się na rodzinach, kobietach i seniorach. Nawyki zdrowego odżywiania warto szczepić zwłaszcza w dzieciach. Z kolei kobiety decydują w Polsce w największym stopniu o tym, które produkty trafiają na nasze stoły. Najtrudniejszą grupą odbiorców są seniorzy, ale i w tym przypadku można zmieniać nawyki żywieniowe. W roku bieżącym i kolejnym, organizacja zamierza pozyskać nowych członków, partnerów i patronów, oraz uzyskać środki na działalność z Unii Europejskiej. Władzom organizacji zależy na promocji marki z którą można by się identyfikować. Tworzy więc na portalu społecznościowym Facebook szeroką społeczność sympatyków, przygotowane zostały też partie gadżetów, które będą rozdawane i mają przypominać o spożywaniu  brokułów. – informowała Klaudia Horlop. Dodała, że promocja brokułów w przyszłości przybierze nowe formy. Niebawem do konsumentów trafią kolorowanki dla dzieci. W książeczkach tych znajdą się informacje o właściwościach brokułów. Dzieci przez zabawę będą poznawać brokuły. Innym działaniem jest oznaczanie tych warzyw specjalną naklejką – „Brokuły, zdrowie z natury”.

Brokuły zdrowie z natury hasłem promocyjnym Stowarzyszenia

Przyszłościowo w szkołach i klinikach pojawią się plakaty informujące o właściwościach brokułów, ale nie konkretnych firmach. Dostępna będzie też odzież promująca działania oraz strona internetowa połączona z kanałem w serwisie You Tube, gdzie będzie można obejrzeć filmy o spożywaniu brokułów. Dostępne będą również reportaże filmowe z wizyt w firmach zajmujących się dostarczaniem konsumentów brokułów. Organizacja przymierza się też do wydania magazynu, zapewne w formie kwartalnika, gdzie znalazłyby się przepisy na przyrządzenie brokułów. Ta ostatnia aktywność skierowana byłaby do dorosłych konsumentów. W 2019 roku Stowarzyszenie rozważa wydanie encyklopedii brokułowej – hasła w niej zawarte były by związane z uprawą, przetwórstwem i konsumpcją brokułów. Wydana zostanie także książka kulinarna. Będzie ona zawierała wiele dobrej jakości zdjęć i przepisów, a jej autorami byliby użytkownicy profilu na FB. Kontynuowana będzie też koncepcja festiwalu brokułowego. Byłoby to wydarzenie podróżujące po Polsce, atrakcja dla całych rodzin. Promocja brokułów będzie więc mieć bardzo szeroki zasięg, liczne formy i jest w interesie nie tylko członków Stowarzyszenia Promocji Brokułów, ale wszystkich plantatorów tego gatunku.

Poza częścią konferencyjną, hiszpańscy goście mieli okazję zwiedzić w Polsce pola na których uprawia się brokuły oraz zakłady, gdzie przygotowuje się je do sprzedaży. Promocja brokułów w Hiszpanii przez organizację +Brocoli prowadzona jest już od 2010 roku. O tym, czy jest skuteczna i na czym polega, będzie można przeczytać w kolejnej części artykułu.