W pierwszej części relacji z Massey Ferguson 3 Speciality – MF Experience Tour 2022 przedstawiłem generalny zarys koncepcji wprowadzenia na rynek ciągników Massey Ferguson 1700. Nieco więcej informacji o tych maszynach przekazali polskim redaktorom uczestniczącym w wydarzeniu reprezentanci marki MF Polska – Adam Wiatroszak i Marek Pawlak. Poniżej przedstawiam charakterystykę dwóch nowych modeli.

Massey Ferguson 1755 — silniejszy model

Model MF 1755 E o mocy 54 KM i rozstawie osi 1980 mm cechuje się większą mocą, a także dobrą wytrzymałością i stabilnością, które powinny okazać się odpowiednie do pracy w małych gospodarstwach, ogrodach i innych podobnych lokalizacjach. Napędza go czterocylindrowy silnik o pojemności 2,4 litra — ten sam, który zastosowano w największych modelach serii MF 1700 M. Spełnia on rygorystyczne wymagania normy emisji Stage V dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) All in One, która z założenia ma służyć użytkownikowi przez cały okres eksploatacji ciągnika. Z jednoczęściową maską bieżące utrzymanie silnika w dobrym stanie jest niezwykle proste. Otwiera się ona z pomocą sprężyn gazowych, dając pełny dostęp na potrzeby codziennej obsługi i serwisowania.

Sprawna przekładnia

Ważnym elementem zasługującym na poświęcenie uwagi jest łatwa w obsłudze mechaniczna skrzynia biegów z 12 biegami do jazdy do przodu i 12 biegami wstecznymi oraz dźwignią zmiany kierunku jazdy. Jest ona standardem w modelach MF 1755 E. To sprawdzone rozwiązanie, znane z modeli MF 1755 M i MF 1765 M, w którym cztery biegi w trzech zakresach zmienia się dźwigniami zamontowanymi obok fotela. Zsynchronizowanej zmiany kierunku jazdy dokonuje się za pomocą dźwigni zmiany kierunku, znajdującej się pod kierownicą po lewej stronie.

TUZ

Dysponujący udźwigiem układu zawieszenia 1200 kg, trzypunktowym układem zawieszenia kategorii 1 oraz natężeniem przepływu w instalacji hydraulicznej 32,2 l/min ciągnik MF 1755 E może obsługiwać szereg narzędzi na polu i w obejściu. Użytkownik może ustawić dokładną wysokość roboczą, używając elementu sterującego do regulacji położenia, a także regulować prędkości podnoszenia i obniżania układu zawieszenia.

WOM

Niezależny WOM o prędkości 540 obr./min jest załączany elektrohydraulicznie za pomocą przełącznika umieszczonego w dogodnym miejscu na desce rozdzielczej. Daje możliwość standardowego lub łagodnego zabierania ładunków (ta druga opcja dotyczy ładunków o dużej bezwładności). W standardzie dostępny jest stacjonarny WOM z przełącznikiem zamontowanym na błotniku.

Sterowanie

Intuicyjny układ sterowania MF E 1755

Cztery swobodne izolatory gumowe minimalizują drgania oddziałujące na platformę płaskopodłogową ciągnika MF 1755 E. Tuż pod kierownicą znajduje się przejrzysta, nowoczesna deska rozdzielcza z dużym wskaźnikiem zegarowym prędkości obrotowej pośrodku, wokół którego znajduje się kompleksowy zestaw kontrolek i duży wskaźnik poziomu paliwa (z lewej). Po zajęciu miejsca pracy, można stwierdzić, że elementy sterujące są logicznie uporządkowane i łatwo dostępne. Formowane pokrywy plastikowe otaczające dźwignie poprawiają wygląd i, co być może ważne dla części użytkowników, obejmują uchwyt na kubek.

Massey Ferguson 1740 — mniejszy partner do codziennej pracy

Massey Ferguson E 1740

Wydaje się, że ciągnik MF 1740 E o mocy 40 KM może okazać się popularnym wyborem dla mniejszych gospodarstw lub jako ciągnik pomocniczy. Jego rozstaw osi wynoszący 1675 mm, stanowisko operatora na półplatformie, moc i wymiary sprawiają, że można z niego korzystać do wielu zadań w polu lub tunelu, a także ewentualnie w sadzie. Napędza go dobrze znany z modeli MF 1735 M i MF 1740 M, trzycylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra, który spełnia wymagania normy emisji Stage V i zawiera układ  All-in-One  zaprojektowany tak, aby służył użytkownikowi przez cały okres eksploatacji ciągnika. Zawiera on również tę samą, jednoczęściową maskę, która po podniesieniu daje łatwy dostęp na potrzeby bieżącego utrzymania i serwisowania.

Prosta przekładnia

Mechaniczna skrzynia biegów zapewnia 8 biegów do jazdy do przodu i 8 biegów do jazdy o tyłu. Cztery biegi w dwóch zakresach wybiera się centralną główną dźwignią zmiany biegów i inną dźwignią zakresu, która znajduje się z lewej strony. Zmiany kierunku dokonuje się po prostu za pomocą dźwigni zmiany kierunku, zamontowanej pod kierownicą po lewej stronie.

TUZ

Dzięki natężeniu przepływu przez pompę hydrauliczną rzędu 28,3 l/min i udźwigowi trzypunktowego układu zawieszenia kat. 1 rzędu 1000 kg ciągnik MF 1740 E może obsługiwać wiele przydatnych narzędzi. Elementem wspólnym tego modelu i modelu MF 1755 E jest regulacja położenia do precyzyjnego ustawiania i zachowywania wysokości roboczej. Regulowane są również prędkości podnoszenia i obniżania.

WOM

Podstawowe wyposażenie MF E 1740

Ciągniki MF 1740 E są w standardzie wyposażone w niezależny WOM o prędkości 540 obr./min z uruchamianiem standardowym lub łagodnym do obsługi wyposażenia elektrycznego. Stacjonarny przełącznik WOM znajduje się również na tylnym błotniku. Miejscem pracy użytkownika jest prosta i komfortowa półplatforma. Gruba gumowa mata podłogowa zwiększa wygodę użytkowania i oddziela użytkownika od hałasu i drgań.

Sterowanie

Wszystkie elementy sterujące umieszczono w wygodnych miejscach po obu stronach fotela. Dźwignie układu zawieszenia i zaworów suwakowych znajdują się tuż obok fotela z jego lewej strony, a po prawej stronie umieszczono przełącznik napędu na dwa/cztery koła i przełącznik zakresu biegów. Na błotniku znajduje się ponadto wygodny uchwyt na kubek.

Kiedy ciągniki te trafią na polski rynek?

Z informacji przekazanych przez przedstawicieli Massey Ferguson Polska wynika, że modele te będzie można fizycznie zobaczyć i zakupić w drugiej połowie 2022 roku. Jednak wiedzy na temat opisanych modeli, terminów realizacji zamówień czy odpowiedzi na inne jeszcze pytania dotyczące nowości z serii 1700 można u dystrybutorów Massey Ferguson zasięgać już teraz.